هدف سیستم ها و تجهیزات هوشمند سازی ساختمان و BMS فراهم آوردن آسایش و امنیت برای ساکنین ساختمان های مسکونی، اداری و تجاری است. با این حال، زیر سیستم های هوشمند سازی بسیار گسترده و نحوه پیاده سازی و ارتباط بین آن ها پیچیده است. هر کدام از تجهیزات هوشمند سازی ساختمان نیز زیر مجموعه ی این زیر سیستم ها قرار می گیرند.

در مطلب پیش رو از سری مطالب آموزش هوشمند سازی ساختمان سعی داریم تا به معرفی برخی از زیر سیستم ها و تجهیزات هوشمند سازی ساختمان و BMS بپردازیم.

سیستم های امنیتی ضد سرقت و کنترل تردد ساختمان

افزایش تعداد ساختمان ها منازل و ادارات نشانگر الزام محفاظت از آن ها توسط فناوری های هوشمند و کارآمد نوین است. این سیستم ها شامل دو بخش هستند: قسمت فرستنده و قسمت گیرنده.

کاربر با در اختیار داشتن قسمت گیرنده می تواند در صورت وقوع هر تهدیدی از آن مطلع شود. بخش فرستنده را نیز می توان در نزدیکی اشیاء گرانبها که قصد حفاظت از آن ها را داریم، قرار داد. به عنوان مثال سیستم های مادون قرمز در نزدیکی چنین اشیائی نصب می شوند که به محض وقوع تحرکات در حوالی قسمت فرستنده، سنسور ها متوجه آن شده و از طریق گیرنده برای کاربر پیام هشدار می فرستند.

همچنین می توان از سوئیچ های مغناطیسی (رید سوئیچ) در کنار درها و پنجره ها بهره گرفت. لحظه ای که در یا پنجره ای باز شود، این سوییچ ها عمل کرده و هر زمان هشداری به وجود آید زنگ هشدار به کار می افتد و کاربر به وسیله صفحه نمایش گیرنده در جریان آن قرار می گیرد.

سیستم‌ های ضد سرقت طراحی شده اند تا سرقت را به میزان زیادی (اما نه لزوماً غیر ممکن) برای سارقان دشوار سازند. نوع سیستم پیاده شده اغلب بستگی به میزان در دسترس گذاشتن اشیاء دارد. به طور مثال نگه داشتن پول در جیب شلوار از گذاشتن آن در جیب کوله پشتی از لحاظ امکان دسترسی سارق، ایمن تر است و سطح سختی سرقت را افزایش می دهد.

همزمان با پیشرفته تر شدن سیستم های ضد سرقت، روش های سرقت نیز متنوع تر شده اند. به دلیل پیشرفت های صورت گرفته در هر دو بخش امکان دسترسی سارقان به شدت متغییر و وابسته به محیط است. به عنوان مثال درب های منازل و وسایل نقلیه در شهر های پر جمعیت در بسیاری از موارد بسته و قفل شده هستند و میزان سختی سرقت از آن ها بیشتر است.

سیستم های کنترل دسترسی

وقتی صحبت از محافظت از ساختمان یا کسب و کار یا ساکنین آنجا باشد، سیستم های کنترل دسترسی (Access Control) یکی از راه حل های مناسب برای این کار هستند. اما سیستم های کنترل دسترسی تنها محدود به ورود و خروج افراد نمی شوند. این سامانه ها همچنین کمک می کنند تا اطلاعات شما از هر گونه نفوذی در امان بماند.

سطح دسترسی این سیستم ها بسته به نیاز شرکت است. سیستم های کنترل دسترسی متعددی وجود دارد که باید برای ساختمان یا محل کسب و کار انتخاب شود که دوره هوشمند سازی ساختمان همه آن ها به طور کامل آموزش داده می شود.

دوربین مداربسته

دوربین مدار بسته

دوربین های مداربسته نقش مهمی در جوامع امروزی دارند. با مشاهده این دوربین ها در اطرافمان متوجه می شویم که مفهوم امنیت در زندگی روزمره مان هر لحظه در حال افزایش است. با این وجود بسیاری از مردم نمی دانند که انواع مختلفی از دوربین های مداربسته وجود دارد که هر کدام مناسب محیط و شرایط متفاوتی طراحی شده اند و انتخاب صحیح آن ها بسیار حائز اهمیت است.

سیستم اعلام حریق

یک سیستم اعلام حریق شامل اجزای به هم پیوسته ای است که هنگام شروع و پخش دود، آتش، کربن مونو کسید و یا سایر مواردی از این دست، در جهت تشخیص و هشدار انسان از طریق وسایل سمعی و بصری اقدام می کند. این هشدار دهنده ها ممکن است به صورت خودکار توسط سنسورهای دود یا گرما فعال شوند یا به صورت دستی توسط کاربر از طریق دستگاه های فعال کننده اعلام حریق روشن شوند. هشدار دهنده ها ممکن است آژیر ، زنگ های اخبار و یا بوق ها و زنگ های دیواری یا فلاشر و ترکیب آژیر با فلاشر باشند. همچنین آن ها می توانند هشدار را از طریق بلندگو و با آژیر خطر که بلافاصله با پیام تخلیه و عدم استفاده از آسانسور در خروج از ساختمان همراه می شود، اعلام کنند.

هشدار دهنده های اعلام حریق را می توان بسته به محیط و کارخانه سازنده آن به فرکانس ها و تن های مختلفی نظیر کم، متوسط و زیاد تنظیم کرد. اکثر سیستم های اعلام حریق در اروپا صدایی شبیه آژیر با فرکانس متناوب دارند. دستگاه های الکترونیکی اعلان هشدار در آمریکا و کانادا معروف به بوق هستند و می توانند به صورت ممتد و یا سایر حالات تنظیم شوند. همچنین این دستگاه ها را از نظر حجم صدا نیز می توان تنظیم کرد.

دتکتور اعلام حریق

دتکتورها یا آشکارسازها وظیفه تشخیص علائم دود و آتش را بر عهده دارند. دتکتورها انواع مختلفی دارند که در سیستم های مختلف اعلام حریق به کار گرفته می شوند.